شنبه ۰۶ مرداد ۰۳

مراحل انجام پی آر پی زانو بدون درد

تزریق پی آر پی یک روش درمانی نوین است که با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت (یا پی آر پی)، بهبود عملکرد مفاصل را امکان‌پذیر می‌سازد.

مراحل انجام پی آر پی زانو بدون درد

۶ بازديد

???? مراحل انجام پی آر پی زانو بدون درد و عارضه باید تحت نظر پزشکان متخصص و در کلینیک‌های معتبر باشد. کلینیک دکتر ناصح یوسفی با برخورداری از کادر پزشکی مجرب و دستگاه‌های استاندارد، آماده ارائه خدمات مربوط به تزریق پی آر پی برای رفع عارضه‌های زانو است. در این مرکز با ارائه مراقبت‌های درمانی لازم، فرایند تزیق prp برای شما بیماران گرامی انجام می‌شود.

مراحل تزریق پی آر پی شامل گرفتن خون بیمار، آماده‌سازی پلاسمای غنی از پلاکت و تزریق پلاسمای آماده شده در داخل مفصل زانو است. پس از هر مرحله تزریق، پزشک متخصص باید برنامه درمانی شخصی را در اختیار شما قرار دهد تا روند بهبودی شما تسریع یابد. علاوه بر این در طول درمان نیز پزشک باید نظارت کامل بر فرایند تزریق داشته باشد تا دچار هیچگونه عوارض جانبی نشوید. برای درمان انواع مشکلات زانو از طریق پی آر پی درمانی، با کلینیک دکتر ناصح یوسفی به عنوان بهترین کلینیک پی آر پی در غرب تهران در تماس باشید.

???? مراحل انجام پی آر پی زانو بدون درد چیست؟

مراحل انجام پی آر پی زانو بدون درد شامل گرفتن خون بیمار، آماده کردن پلاسمای حاوی پلاکت با سانتریفیوژهای مخصوص و در نهایت تزریق این ماده به ناحیه مورد نظر است. تزریق پی آر پی زانو به صورت سرپایی است و انتظار می‌رود کم‌تر از دو ساعت به طول بینجامد.

مرحله اول: گرفتن خون

در گام اول ابتدا مقدار کمی از خون بیمار از ورید بازو دریافت می‌شود و در داخل دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد تا به غلظت کافی برسد. معمولاً برای این کار حدود 60 میلی‌لیتر خون لازم است و پزشک خون را از طریق سوزن پروانه‌ای و سرنگی می‌گیرد که قبلاً با مواد ضدانعقاد پر شده است.


مراحل انجام پی آر پی زانو بدون درد چیست؟ 


مرحله دوم: آماده‌سازی پی آر پی

محلول پی آر پی از طریق دستگاه سانتریفیوژ تهیه می‌شود. پس از دریافت خون بیمار، گلبول‌های سفید و قرمز جدا می‌شوند تا محلول غلیظی به دست آید. سپس ویال خون در سانتریفیوژ قرار می‌گیرد و با سرعت بالا چرخانده می‌شود. در اولین مرحله اجزای سلولی و پلاکت‌ها از خون تجزیه می‌شود و در ادامه گلبول‌های قرمز که 45%  خون فرد را تشکیل می‌دهند به انتهای ویال رانده می‌شوند.

محلول پی آر پی حاوی گلبول‌های سفید و پلاکت لایه رقیق میانی است که کمتر از یک درصد از خون حاوی پلاکت را تشکیل می‌دهد. لایه رویی، باقیمانده پلاسمای با غلظت پایین پلاکت‌هاست که ۵۵ درصد خون سانتریفیوژ شده را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پی آر پی زانو در تسکین درد موثر است؟

در ادامه پلاسمای غنی از پلاکت از بقیه نمونه استخراج می‌شود و برای استفاده داخل سرنگ ریخته می‌شود. این محمول معمولاً با کلرید کلسیم، ترومبین گاوی یا ترومبین اتولوگ قابل استفاده خواهد بود. تغییراتی که در مراحل درمان وجود دارد از جمله سرعت چرخش خون در سانتریفیوژ یا زمان غلظت پلاسما، بر روی ترکیب نهایی پی آر پی تاثیرگذار است. پزشک میزان غلظت پلاکت، وجود گلبول‌های سفید و حجم تزریق را بر اساس نیاز درمانی تعیین می‌کند.


مرحله دوم: آماده‌سازی پی آر پی | کلینیک دکتر ناصح یوسفی 


مرحله سوم: تزریق پلاسما در مفصل زانو

برای تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، ابتدا باید زانو با مواد ضدعفونی کننده مانند پد و الکل به خوبی تمیز شود. سپس پزشک زانو را به صورت موضعی بی‌حس خواهد کرد و محلول پی آر پی داخل مفصل زانو تزریق می‌شود. در ادامه از بیمار می‌خواهد که عضلات خود را شل کند تا تزریق راحت‌تر شود و درد کمتری را احساس کند. پزشک مقدار کمی پی‌ آر‌ پی (۳ تا ۶ میلی لیتر) را با سرنگ داخل کپسول مفصلی تزریق می‌کند.

برای مراحل انجام پی آر پی زانو بدون درد، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشکان مجرب تزریق را در محل مناسب زانو انجام می‌دهند، چرا که پی آر پی باید مستقیماً در کپسول مفصلی تزریق شود. برای این کار پزشکان از تجهیزات تصویربرداری از جمله سونوگرافی یا فلوئوروسکوپی برای تعیین محل دقیق تزریق استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که تزریق در فضای مفصل دردناک انجام می‌شود.

زنان باردار به هیچ عنوان نباید از فلوئوروسکوپی استفاده کنند. در صورت تصویربرداری با دستگاه سونوگرافی، باید از ژل مخصوص بر روی پوست نزدیک محل تزریق استفاده شود. پزشک که پروب سونوگرافی را بر روی پوست فشار می‌دهد، تصویر زنده از مفصل روی نمایشگر نشان داده می‌شود تا پزشک بتواند آن را به دقت بررسی کند.


مرحله سوم: تزریق پلاسما در مفصل زانو | کلینیک دکتر ناصح یوسفی 


???? درد بعد از تزریق پی آر پی زانو 

در حین تزریق پی آر پی زانو احتمالاً درد خفیف و فشار کمی را احساس خواهید کرد. این درد عموماً ۵ دقیقه پس از تزریق به اوج می‌رسد و ظرف ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کمتر می‌شود. فشار بر روی مفصل زانو عمدتاً به خاطر ورود حجم مایع است که فشار غیر عادی را ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی مایع به سرتاسر مفصل یا بافت زانو پخش می‌شود.

درد محل تزریق در دو هفته اول بیشتر می‌شود و چند هفته طول می‌کشد تا بهبودی محسوس برای افراد حاصل شود. از سوی دیگر تعداد دفعات تزریق به وضعیت هر بیمار و صلاحدید پزشک بستگی دارد. لازم باشد چند تزریق چند هفته‌ای و چند ماهه صورت بگیرد، تزریق متعدد انجام می‌شود.

در این شرایط پزشک خون را یک بار در همان جلسه اول می‌گیرد و باقیمانده پی آر پی را در جلسه اول منجمد خواهد کرد و در تزریق‌های بد از آن یخ‌زدایی می‌شود. برخی از افراد معتقدند منجمد کردن پی ‌آر ‌پی اثر نامطلوبی بر درمان دارد و ترجیح می‌دهند هر تزریق جداگانه از بیمار خون بگیرند.

???? آمادگی برای تزریق پی آر پی زانو 

برای شروع مراحل انجام پی آر پی زانو بدون درد افراد باید حتماً به یک سری نکات قبل از شروع فرایند درمان توجه کنند تا عوارض تزریق کاهش یابد:

مصرف داروهای غیراستروئید مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن را حداقل ۱۰ روز قبل از تزریق متوقف کنید. مصرف این داروها برای تسکین درد ایرادی ندارد، اما به مدت ۲۴ ساعت نباید بیش از ۳۵۰۰ میلی‌گرم استامینوفن را مصرف نمایید.

از ۵ روز قبل از تزریق پی آر پی به هیچ عنوان داروهای ضدانعقاد مصرف نکنید. اگر به دلیل بیماری‌های قلبی باید هر روز آسپرین مصرف نمایید، از پزشک خود بخواهید به طور موقت دارو را قطع کند. به‌علاوه از دو ماه قبل نباید داروهای کورتیکواستروئیدی را در ناحیه درمان تزریق کنید. مصرف کورتیکواستروئیدهای سیستمی نیز از یک ماه قبل از تزریق به طور کامل ممنوع است.

مکمل‌هایی مانند ویتامین E، روغن ماهی و ویتامین آ از یک هفته قبل از تزریق باید متوقف شوند. از یک هفته پیش از شروع تزریق پی آر پی نیز از مصرف مشروبات الکلی جداً پرهیز کنید.

روز قبل از درمان حداقل ۴ لیوان آب بنوشید. به علاوه 3 ساعت مانده به تزریق حداقل ۳ لیوان آب را مصرف کنید. همچنین اگر دارای حساسیت به درمان‌های مختلف از جمله حساسیت به لاتکس هستید، حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید.

مراحل انجام پی آر پی زانو در کلینیک دکتر ناصح یوسفی

???? برای تزریق پی آر پی حتماً به مراکز معتبر معالجه کنید، زیرا پزشکان باید بدانند که تزریق را چگونه و در چه محلی از زانو انجام دهند. اگر تزریق به خوبی انجام نشود، ممکن است دچار عارضه‌های جبران‌ناپذیری شوید. برای انجام پی آر پی زانو می‌توانید به کلینیک دکتر ناصح یوسفی به عنوان بهترین کلینیک پی آر پی غرب تهران مراجعه کنید. پزشکان برای شروع مراحل انجام پی آر پی زانو، نکات لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

دکتر ناصح یوسفی | متخصص طب فیزیکی و توانبحشی

خلاصه مطالب

مراحل انجام پی ‌آر پی زانو بدون درد شامل دریافت خون بیمار، آماده‌سازی پلاسمای غنی از پلاکت و تزریق پی آر پی داخل مفصل زانو است. برای شروع فرایند درمان عارضه‌های زانو از جمله آرتروز، کشیدگی عضلات و تحریک بافت‌های زانو حتماً به کلینیک‌های معتبر و تخصصی مراجعه کنید، چراکه پزشک باید با نحوه تزریق در مفصل زانو آشنایی داشته باشد. اشتباه در فرایند درمان می‌تواند باعث عوارض جدی از جمله آسیب به بافت‌های زانو و عفونت شود.

برای انجام پی آر پی زانو می‌توانید به کلینیک دکتر ناصح یوسفی دارای کادر درمان مجرب و متخصص در زمینه تزریق پی آر پی مراجعه کنید. در این کلینیک با استفاده از دستگاه‌های استاندارد و برخورداری از تجهیزات تصویربرداری از جمله سونوگرافی، تزریق پی آر پی برای شما انجام می‌شود و مراقبت‌های لازم پس از هر جلسه در اختیار شما قرار می‌گیرد.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

منبع: سایت پی آر پی ایران و مراحل انجام پی آر پی زانو بدون درد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.