دوشنبه ۰۸ مرداد ۰۳

نوار عصب و عضله

تزریق پی آر پی یک روش درمانی نوین است که با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت (یا پی آر پی)، بهبود عملکرد مفاصل را امکان‌پذیر می‌سازد.

نوار عصب و عضله

۴ بازديد

???? نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرافی برای ارزیابی فعالیت الکتریکی و عملکرد عضلات، اختلالات اسکلتی و عصبی کاربرد دارد. افرادی که مشکوک به بیماری‌های مانند ام اس، نوروپاتی، اختلالات عصبی مانند پارکینسون و صرع هستند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. برای انجام این تست به کلینیک دکتر ناصح یوسفی مراجعه کنید.

نورون‌های موجود در اعصاب به تحریکاتی مانند سوزن سوزن شدن و گزگز واکنش نشان می‌دهند. نوار عصب واکنش‌های نورون‌های حرکتی به تحریک‌های عصبی را ارزیابی می‌کند و برای برخی از مشکلات مربوط به عصب دست و پا بسیار کارآمد است. برای اینکه پزشک بداند کدام قسمت عصب تحت فشار است، تست نوار عصب عضله را انجام می‌دهد و نتایج نشان خواهد داد عصب‌های شما در نواحی مختلف بدن چطور عمل می‌کنند‌.

???? نوار عصب و عضله چگونه انجام می‌‌شود؟

زمانی که دست و پای بیمار دچار گزگز و سوزن سوزن شده است، پزشک برای بررسی شرایط این نوار عصب و عضله را تجویز می‌کند. هنگامی که عملکرد عصب‌ها یا عضلات دچار مشکل می‌شود و پیام به درستی منتقل نمی‌شود، حس سوزن سوزن شدن به وجود می‌آید. برای ارزیابی سلامتی شما، پزشک یه سری الکترود کوچک به دست و پا وصل می‌کند.

 با کمک این دستگاه که یک جریان بسیار کم الکترونیکی وارد می‌کند، سرعت انتقال اطلاعات ثبت می‌شود و از طریق نتایج آن پزشک متوجه می‌شود کدام عصب درگیر گرفتگی شده است. همچنین برای بررسی هدایت عصبی در تست نوار عصب و عضله یک سری برچسب بر روی پوست قرار می‌گیرد. این برچسب‌ها سرعت و قدرت سیگنال‌های بین ۲ یا چند نقطه را اندازه‌گیری می‌کند.

پزشک هنگام تست نوار اعصاب عضله سوزن بسیار ریزی را در عضله فرو می‌کند و مستقیماً به عضله وارد می‌شود و از طریق آن فعالیت‌های الکتریکی عصب‌ها و سرعت و قدرت سیگنال‌ها به ثبت می‌رسد. الکترومیوگرافی (EMG) یک تست کم‌خطر با عوارض نادر است. فقط در مواردی ممکن است اندامی که سوزن به آن وارد شده دچار خونریزی، عفونت شود.  


نوار عصب و عضله چگونه انجام می‌‌شود؟ 

???? چه زمانی نوار عصب و عضله ضروری است؟

گر بیمار علائمی از جمله بی‌حسی و گزگز دست و پا یا کمر گردن داشته باشد در چنین شرایطی دکتر متخصص مغز و اعصاب، نوار عصب عضله را تجویز می‌کند. این علائم عبارتند از:

1- گز گز و یا مور مور شدن دست و پا و یا قسمتی از بدن

2- احساس ضعف و بی حالی در عضلات

3- درد ماهیچه‌ای و یا گرفتگی عضلات دست و پا

4- درد در برخی اندام‌ها

برای انجام تست نوار عصب و عضله و هدایت عصبی می‌توانید به کلینیک دکتر ناصح یوسفی مراجعه کنید.

شماره تماس 09192404054 برای نوبدهی آنلاین

حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبدهی آنلاین بهرمند شوید

???? آمادگی برای تست عصب و عضله

قبل از انجام نوار عصب و عضله بهتر است دوش بگیرید و پوستتان چرب نباشد. ضمن اینکه از لوسیون و کرم‌های چرب کننده استفاده نکنید.
موارد احتیاطی دیگر
همچنین دکتر و متخصص مغز و اعصاب باید از شرایط خاص پزشکی شما مطلع باشد و او را در جریان موارد زیر قرار دهید:

1- اگر از یک دستگاه ضربان‌ساز و یا دستگاه الکتریکی دیگری استفاده می‌کنید.

2- چنانچه از  داروهای کم‌خونی استفاده می‌کنید.

3- اگر بیماری هموفیلی دارید و تحت درمان هستید.

4- چنانچه دارای برخی بیماری‌های خاص هستید.

5- در صورتی که داروی پیریدوستیگمین (مهارکننده استیل کولین) مصرف می‌کنید از پزشک متخصص خود در رابطه با قطع آن سوال کنید.


آمادگی برای تست عصب و عضله | کلینیک دکتر ناصح یوسفی 

???? آیا نوار عصب عضله دردناک است؟

درد ناشی از تست عصب عضله در هر فردی متفاوت است. بنابراین نمی‌توان به طور قطعی گفت بیمار تا چه حدی درد و ناراحتی را حس می‌کند. در موارد زیادی درد ناشی از این تست بسیار کم است و یا بیمار آن را حس نمی‌کند.

ولی در مواردی که بیمار درد زیادی دارد، پزشک ممکن است تست را متوقف کند، اما در صورت توقف نتیجه تست نیز کامل نخواهد بود و پزشک فقط به اطلاعات به دست آمده اکتفا می‌کند. استفاده از مسکن‌ها تاثیری در کاهش درد ندارد، ولی در مواردی پزشک در مورد کودکان  داروهای مسکن تجویز می‌کند.

???? نتیجه تست نوار عصب عضله

نتایج نوار عصب عضله برای تشخیص برخی از بیماری‌ها کاربرد دارد. این بیماری‌ها شامل موارد زیر است:

1- مشکلات و اختلالات عضلانی مانند دیستروفی عضلانی یا پلی میوزیت

2- بیماری‌هایی که ارتباط بین عضلات و اعصاب را تحت تأثیر قرار می‌دهند مانند میاستنی گراویس

3- اختلالاتی که نورون‌های حرکتی در مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهند مانند کم‌خونی‌های جانبی، بیماری ALS ( اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ) و یا پولیو

4- اختلالات اعصاب خارج از نخاع یا اعصاب محیطی مانند نوروپاتی محیطی یا سندروم تونل کارپال

5- علائم پارکینسون یا ام اس و دیگر اختلالات اعصاب مرکزی 

بیشتر بخوانید: سندروم تونل کارپال + روش درمان

???? نوار عصب و عضله در کلینیک دکتر ناصح یوسفی

 برای انجام تست نوار عصب و عضله به کلینیک‌هایی که دارای بهترین متخصصین مغز و اعصاب هستند مراجعه کنید تا به صورت ایمن این تست را برای شما انجام دهند. کلینیک دکتر ناصح یوسفی در غرب تهران از معتبرترین کلینیک‌های انجام تست نوار عصب عضله است.

این مرکز ارائه‌دهنده خدمات مربوط به تست هدایت عصبی و الکترومیوگرافی با پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تشخیصی است و انجام این آزمایش توسط مجرب‌ترین پزشکان انجام می‌شود. این کادر پزشکی کلینیک دکتر ناصح یوسفی پس از انجام این تست و ارائه نتایج، چنانچه علائم مشکوک بیماری‌های از جمله‌ ام اس، دیسک کمر، پارکینسون و ... را مشاهده کنند، شما را برای دریافت راهکارهای درمانی راهنمایی خواهد کرد.

دکتر ناصح یوسفی | متخصص طب فیزیکی و توانبحشی

خلاصه مطالب

نوار عصب و عضله یکی از تست‌های تشخیصی برای ارزیابی عملکرد اعصاب و عضلات است. افرادی که دچار مشکلاتی مانند بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا گزگز دست و پا هستند، با انجام این تست می‌توانند برای انجام این تست اقدام کنند. پزشک با بررسی نتایج این تست، در صورتی که فرد دچار مشکوک به علائم ام اس، پارکینسون، دیسک کمر یا دیسک گردن باشد، راهکارهای درمانی لازم را ارائه می‌کند.

برای انجام این تست می‌توانید به کلینیک دکتر ناصح یوسفی در غرب تهران مراجعه کنید. در این کلینیک با استفاده از دستگاه‌های استاندارد تست هدایت عصبی و الکترومیوگرافی برای شما انجام می‌شود و نتایج آن در کوتاه‌ترین زمان در اختیارتان قرار می‌گیرد. برای رزرو نوبت با شماره‌های درج شده در صفحه اصلی تماس بگیرید.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

منبع: سایت پی آر پی ایران و نوار عصب و عضله

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.